Katastrofa: dlaczego nie zadziałał system ostrzegawczy?

Publikacja w serwisie: 20 April 2010
Klikaj przycisk +1, aby osoby z listy kontaktów widzieli Twoje rekomendacje w wyszukiwarce
tagi: , , , , , ,

Zobacz także:

» "List z Polski" » Prezydencki Tupolew Tu – 154 wyposażony był w nowoczesny system ostrzegawczy TAWS – dlaczego nie zadziałał? » Tomasz Pietrzak: Tupolew miał zblokowany system ostrzegawczy (TAWS) » Newsweek: Przycisk “uchod” nie zadziałał, bo nie został aktywowany » Katastrofa 10 kwietnia: Rosyjscy i polscy eksperci polecieli do USA » Nie ma dotychczas jednoznacznego dowodu, by katastrofa smoleńska była efektem zamachu » Dezinformacja – Kto i dlaczego?! » Dlaczego tupolewy spadały? » Dlaczego Tu-154 lądował od wschodu? » Dlaczego pilot Tu-154 lądował » Dlaczego Komorowski tak się śpieszy? » Dlaczego sprawdzamy się w sytuacjach tragicznych ? » Nie wiemy, dlaczego nie zamknięto lotniska » DLACZEGO ZAMILKŁ KOMPUTER POKŁADOWY » Dlaczego MON nie broni swojego generała? » Dlaczego szumi w czarnych skrzynkach tupolewa? » Rosjanie tłumaczą dlaczego pocięli wrak » Dlaczego w tupolewie zabrakło rosyjskiego nawigatora? » Dlaczego nikt nie pyta o naciski na kontrolerów? » Dlaczego ścieżka schodzenia nagle się załamała » Musimy poznać prawdę, dlaczego doszło do katastrofy. » Ktoś mógł przeżyć katastrofę? Kto i dlaczego strzelał? » Dlaczego zostawiliście śledztwo w rękach ludzi rodem z KGB? » Smoleńskie sekcje zwłok: dlaczego Ewa Kopacz kłamała » Warto rozmawiać – 04.01.2011 – dlaczego raport MAK jest nie do przyjęcia » Polacy pytają Rosjan, dlaczego cięto wrak Tu-154 i wybijano w nim szyby » “Dlaczego polski generał otrzymał medialny strzał w tył głowy?”, pytało dziś PiS » RZECZNIK RZĄDU: “Dlaczego w zderzeniu z brzozą odpadło skrzydło Tu-154M? – Bo ktoś je nadpiłował.” » Rewelacyjny wywiad z Śp. prof. Pawłem Wieczorkiewiczem – Dlaczego Rzeczpospolita czekała 2 lata z publikacją? » Katastrofa posmoleńska » MGŁA NAD KATASTROFĄ » Katastrofa w jednym stenogramie » Katastrofa minuta po minucie » Smoleńska katastrofa to papierek lakmusowy!!! » Katastrofa pod Smoleńskiem. To nie było lądowanie. Cz.6. » Katastrofa Tu-154M – raport wstępny » Katastrofa smoleńska i zacieranie śladów? » Katastrofa smoleńska 10 dowodów na zamach » Katastrofa. Smoleńsk. Teorie spiskowe, część II » Katastrofa w Babimoście II – opowiadanie science fiction » Katastrofa pod Smoleńskiem. Wina Rosjan czy Polaków? » Kpt. Aleksandr Muramszczikow – katastrofa TU-154M dezinformacje! » Katastrofa samolotu prezydenta. Nikt nie przeżył » Katastrofa samolotu Tu-154 – rozmowa z kotrolerem lotu » Katastrofa samolotu z Lechem Kaczyńskim na pokładzie » Katastrofa Tu-154. Odczytano nowe słowa z kokpitu » Katastrofa smoleńska zmobilizowała Polonię do głosowania » Katastrofa prezydenckiego samolotu 10 minut wcześniej niż przypuszczano? » Piloci odcięli dopływ paliwa tuż przed katastrofą » Misja Specjalna 21.09.2010 – Katastrofa Polskiego Tu-154m [1/2] » Ewidentne zacieranie śladów » emerytowany oficer CIA: TO NIE BYŁ WYPADEK

Prezydencki samolot był w niego wyposażony… Amerykański dziennik “USA Today” zastanawia się dlaczego nie zadziałał nowoczesny system ostrzegania przed przeszkodami zainstalowany na pokładzie prezydenckiego tupolewa, tzw TAWS – informuje “Gazeta Wyborcza”. Od czasu, gdy instaluje sie ten system na pokładach samolotów, nigdy nie doszło do wypadku, w którym pilot zahaczyłby o jakąś przeszkodę.

Co to jest TAWS? To Terrain Awareness and Warning System produkowany przez Universal Avionics Systems w Tucson. System działa na podstawie danych z wysokościomierza, barometru oraz GPS i cyfrowych map kuli ziemskiej. Ostrzega pilotów przed zbliżaniem się do przeszkód, takich jak wysokie maszty, wierzchołki gór lub gdy po prostu leci zbyt nisko.

W słuchawkach pilota rozlega się wówczas alarm i polecenie “ciągnij w górę”.

System montowany jest w samolotach od 1990 roku, i jak twierdzą amerykańscy piloci, uratował życie wielu ludziom. Wypadki, których przyczyną było np. zahaczenie o jakiś maszt lub zbyt niski lot, jeśli TAWS działa poprawnie, już się nie zdarzają.

To dlatego TAWS montowany jest na pokładzie wszystkich nowych samolotów, dziś zaledwie 5 proc. maszyn nie jest w niego wyposażonych.

To dlatego ta katastrofa robi się coraz bardziej tajemnicza – czytamy w “USA Today”.

Pilot powinien zostac ostrzeżony o możliwości zderzenia z masztem antenowym, i to na tyle wcześnie, by mógł poderwać maszynę do góry. Amerykańscy piloci nie wyobrażają sobie, by ktoś mógł zignorować takie ostrzeżenie.

Istnieje jednak powód, dla którego system mógł “nie zauważyć” przeszkody.

Mapy USA i innych krajów rozwiniętych są bardzo dokładne, ale istnieją białe plamy na mapach takich krajów jak Rosja i krajów rozwijających się – wyjaśnia Bill Voss, prezes organizacji Flight Safety Foundation.

Jego zdaniem mapa okolic lotniska pod Smoleńskiem prawdopodobnie była niedokładna.


Oceń artykuł:

tagi: , , , , , ,

Jeden Komentarz: »

Jeśli uważasz że któryś komentarz nie powinien się tutaj znaleźć zgłoś to na adres:

admin@smolensk-2010.pl
  • Mieczysław :

    Wszystko wskazuje na to że był to zamach. Oczywiście jest to hipoteza, ale hipotezy trzeba stawiać zgodnie z logiką wydarzeń przeszłych zarówno dawnych jak i świeżych. Napady terrorystyczne w Rosji to żadna nowość. Putin jest znany z bezwzględności. A przede wszystkim z szybkości działania. Mając w jednym samolocie niemal wszystkich których najbardziej nie darzył sympatią – i to jeszcze lecących na uroczystości które miały upamiętniać zbrodnię katyńską – (no, to już tego chyba za wiele) – mógł nie chcieć przegapić okazji. Aby jak zawsze postawić na swoim. Cel i miejsce przylotu dolały tylko oliwy do ognia. Który mógł tlić się już o wiele wcześniej, bo co oznaczało ukrywanie prawdy o Katyniu przez tak wiele lat? A gdy wyszła wreszcie na jaw to jak zachowują się zdemaskowani przywódcy Rosji wobec tego faktu? Normalnie, jak gdyby nigdy nic, choć wgłębi duszy mogą czuć wrogość. Jeżeli mnie ktoś raz oszuka, a ja gdy to wykryję i dalej udaję (przed nim i przed sobą) że nic się nie stało – to tym samym godzę się na dalsze traktowanie mnie w ten sam sposób. Mało tego, utwierdzam swojego przyjaciela w przekonaniu że oszukiwanie mnie przez niego nie jest niczym nagannym. I że może to dalej swobodnie czynić całkowicie bezkarnie. I że nic mu ode mnie nie grozi. No dobrze, ale przejdźmy do Smoleńska. Ale ja mimo wszystko nie rozumiem dlaczego doszło do podjęcia decyzji o locie na to paskudne lotnisko. Czy wcześniej nie wiedziano jako no wygląda? Jaki jest jego stan techniczny? Co drzewa robią na lotnisku? Czy kiedykolwiek jakieś samoloty tam ladowały? Kiedy zatem i jakie? Kiedy ostatni raz wylądawał tam jakiś samolot? Dlaczego zdecydowano się na lot w charakterze tzw. wizyty prywatnej? Która podobno nie jest zabezpieczana tak dobrze jak państwowe. Czy to niezbyt duże ryzyko dla najważniejszych osób w panstwie? Dlaczego wcześniej nie przewidziano że mogą wystapić złe warunki pogodowe? I że w tej sytuacji powinno się mieć wcześniej upatrzone inne lotnisko. No niestety, widać że nie powinno się niczego pomijać co nawet na oko nie jest warte zainteresowania. Lotnisko w smoleńsku podobno jest niewielkie. Czy sam ten fakt już nie powinien być brany pod uwagę? Przecież wszystkie te “braki” będą tylko utrudniać dojście do prawdy a nawet uniemożliwiać jej wykrycie. Oby się jednak tak nie stało.

    Thumb up 0 Thumb down 0

Po przekroczeniu granicy rosyjskiej konwój z Jarosławem Kaczyńskim zmierzającym 10 kwietnia do Smoleńska na miejsce katastrofy miał zwolnić, a następnie krążyć po mieście. W tym czasie premier Donald Tusk rozmawiał z Władimirem Putinem. Według ustaleń Polskiego Radia, trasę z Witebska do granicy białorusko-rosyjskiej konwój z Jarosławem Kaczyńskim, który zmierzał do Smoleńska, by zidentyfikować ciało prezydenta RP, pokonał bardzo szybko. Tuż po przekroczeniu granicy rosyjskiej zwolnił. Pokonanie około stu kilometrów z Witebska na miejsce tragedii zajęło blisko trzy godziny. – Bardzo sprawnie dojechaliśmy do białorusko-rosyjskiej granicy. Tam 40 minut sprawdzano nam dokumenty, mimo że mieliśmy paszporty dyplomatyczne. W drodze do Smoleńska eskortowała nas już rosyjska milicja. Jechaliśmy bardzo wolno, około 25-30 km/h - relacjonował jeden z członków delegacji Adam Bielan. Delegacja pytała konwojujących milicjantów o powody tak wolnej jazdy. W odpowiedzi mieli usłyszeć, że takie mają rozkazy. Jeszcze przed Smoleńskiem pojazd z prezesem PiS został wyprzedzony przez kolumnę z premierem Tuskiem, który na Białorusi wylądował kilkadziesiąt minut po Kaczyńskim. Potem autokar z Jarosławem Kaczyńskim jeszcze krążył po mieście. W tym czasie premierzy Polski i Rosji odbyli spotkanie. Informacje te miał zweryfikować Piotr Paszkowski, rzecznik Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Co się dzieje

Stało się
i dzieje w dalszym ciągu
i będzie dziać nadal
jeśli nic się nie stanie co to wstrzyma.



Niewinni nie wiedzą o niczym
bo są zbyt niewinni
Winni nie wiedzą o niczym
Bo są zbyt winni



Biedni nie pojmują tego
bo są zbyt biedni
Bogaci tego nie pojmują
bo są zbyt bogaci



Głupcy wzruszają ramionami
bo są zbyt głupi
Mądrzy wzruszają ramionami
bo są zbyt mądrzy



Młodych to nie obchodzi
bo są za młodzi
Starych to teź nie obchodzi
bo są zbyt starzy



Dlatego nic się przeciw temu nie dzieje
i dlatego to się stało
i dlatego to się dzieje
i dziać będzie nadal



- Erich Fried -
free counters