Zginęli w katastrofie Tu-154M

Publikacja w serwisie: 23 April 2010
Klikaj przycisk +1, aby osoby z listy kontaktów widzieli Twoje rekomendacje w wyszukiwarce
tagi: , , ,

Zobacz także:

» "List z Polski" » W katastrofie w Smoleńsku zginęli rzecznicy dywersyfikacji energii » Posłowie, którzy zginęli w katastrofie samolotu pod Smoleńskiem » Zerwane dystynkcje – Niektóre mundury wojskowych, którzy zginęli w katastrofie smoleńskiej, wróciły do Polski z oderwanymi dystynkcjami » samoloty.pl – O katastrofie Tu-154M inaczej » Pierwsze kadry po katastrofie samolotu prezydenckiego Tu-154M… » Szef kontrolerów wieży lotów na lotnisku Siewiernyj trzy dni po katastrofie polskiego Tu-154M przeszedł na emeryturę. » Ci, którzy zginęli (Wideo) » “Jak zginęli Niemcy, to nie miałeś żałoby” » Nieznany los broni oficerów BOR, którzy zginęli 10 kwietnia » Rosja nie chce oddać nam broni oficerów Biura Ochrony Rządu, którzy zginęli w Smoleńsku » Kto strzelał po katastrofie w Smoleńsku? » Mogli skonać po katastrofie » PAWEŁ KOWAL O KATASTROFIE » Zablokowana dyskusja o katastrofie » Rosjanie wymieniali żarówki po katastrofie? » Warszawiacy: szok, żal i rozpacz po katastrofie » Warszawa nie wiedziała o katastrofie tupolewa » Janicki mógł zapobiec katastrofie » Jarosław Kaczyński o katastrofie pod Smoleńskiem » Co powiedział Bartoszewski na wieść o katastrofie? » Oficjalne wersje o katastrofie to bajki? » Spotkanie poświęcone katastrofie smoleńskiej w Monachium » Rozbito tablicę poświęconą katastrofie samolotu » Film nagrany tuż po katastrofie Tu-154 M w Smoleńsku [WIDEO] » Telefony ze Smoleńska jednak dzwoniły PO KATASTROFIE » Telefon BOR-owca działał po katastrofie. Jak to możliwe? » ABW zaraz po katastrofie weszła do biur ofiar » Po katastrofie smoleńskiej wciąż nie odnaleziono 19 monet NBP » Po katastrofie śledczy nie skorzystali z rosyjskiej oferty » Rosjanie: prawda o katastrofie może być gorzka dla Polski » AMATORSKI FILM ZE SMOLEŃSKA PIERWSZE MINUTY PO KATASTROFIE » Powstaje pierwszy film fabularny o katastrofie smoleńskiej » Radio ZET: Tuż po katastrofie samolotu słychać było strzały » Funcjonariusz BOR: Przyjechaliśmy na miejsce kilka minut po katastrofie » Niebo nad Smolenskiem dzien po katastrofie prezydenckiego samolotu » Skandal podczas otwarcia wystawy o katastrofie smoleńskiej w Brukseli » Po katastrofie prezydenckiego samolotu Platformie spadło poparcie. PiS bez zmian » Tłumaczenie filmu z pierwszych minut po katastrofie samolotu prezydenckiego » Wiktor Bater wiedział o katastrofie pod Smoleńskiem przed katastrofą » Zmiany w Siłach Powietrznych, które nastąpiły po katastrofie smoleńskiej » Cztery miesiące po katastrofie… miejsce katastrofy zaczyna porastać trawą » Kolejny ’sukces’: 14 miesięcy po katastrofie mamy zgodę na zabezpieczenie terenu » Film dokumentalny o podobnej katastrofie: Flight UA-232 (Crash Landing at Sioux City) » MGŁA – Pierwszy Polski Film O Katastrofie w Smoleńsku – wersja online [YouTube] » Premier przyznał, że rząd nie opracował agendy działań po katastrofie smoleńskiej, bo był weekend » Prezydencki Tu-154M nr 101 » W jakim stanie i miejscu znajdował się kokpit Tu-154 po katastrofie 10 kwietnia ub.r. na lotnisku Smoleńsk Siewiernyj? » LISTA PASAŻERÓW TU-154M » Ekshumacje ofiar Tu-154M » Załoga samolotu Tu-154M » Ewidentne zacieranie śladów » emerytowany oficer CIA: TO NIE BYŁ WYPADEK

lotniczapolska.pl

W katastrofie samolotu Tu-154M pod Smoleńskiem, do której doszło 10 kwietnia 2010 roku, zginęło 96 osób. Wśród ofiar byli dowódca Sił Powietrznych generał broni pilot Andrzej Błasik oraz siedmioosobowa załoga samolotu z 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Cześć Ich pamięci!

Generał broni pilot Andrzej BŁASIK – Dowódca Sił Powietrznych
Urodził się 11 października 1962 roku w Poddębicach. W 1981 roku ukończył Liceum Lotnicze, a następnie rozpoczął studia w Wyższej Oficerskiej Szkole Lotniczej w Dęblinie. W 1985 roku ukończył WOSL, został promowany na stopień podporucznika i otrzymał tytuł pilota.

Po promocji został przydzielony do 8. Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Mirosławcu na stanowisko pilota, gdzie służył do 1986 roku. W tym czasie wykonywał loty na samolotach Lim-6. W roku następnym został skierowany do 40. Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Świdwinie, gdzie zdobywał doświadczenie lotnicze wykonując loty na samolotach Su-22 i TS-11. W 40. PLMB pełnił obowiązki na stanowiskach od starszego pilota poprzez dowódcę klucza lotniczego, nawigatora eskadry, zastępcę dowódcy eskadry, do dowódcy eskadry włącznie.

W 1989 roku uzyskał 1 klasę pilota wojskowego w lotnictwie myśliwsko-bombowym, a w 1991 roku został wyróżniony tytułem pilota Roku 40. PLMB. W latach 1993-95 studiował w Akademii Obrony Narodowej w Warszawie. Po jej ukończeniu został skierowany do Szefostwa Lotnictwa w Dowództwie Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej, gdzie w latach 1995-2000 zajmował stanowiska: st. inspektora Oddziału Nawigacji, st. inspektora Oddziału Szkolenia, a następnie st. specjalisty Oddziału Operacyjnego Szefostwa Wojsk Lotniczych. W tym czasie (1998 rok) ukończył również kurs International Staff Officers Orientation Course (ISOOC) w Holenderskiej Akademii Obrony w Hadze.

W styczniu 2001 roku został wyznaczony na stanowisko Szefa Szkolenia 2. Brygady Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu, a następnie w listopadzie 2002 roku na stanowisko Dowódcy 31. Bazy Lotniczej w Krzesinach. W dowód uznania za perfekcyjne zabezpieczenie ćwiczenia pk. “NATO Air Meet-2003″ oraz wzorowe wykonanie zadań szkoleniowych w 2003 roku Minister Obrony Narodowej nadał dowodzonej przez płk. Andrzeja BŁASIKA 31. Bazie Lotniczej tytuł “Znak Honorowy Sił Zbrojnych RP”.

W marcu 2004 roku objął stanowisko Szefa Oddziału Zastosowania Bojowego w Szefostwie Wojsk Lotniczych SP, następnie w maju 2004 roku został skierowany na studia w Szkole Wojennej Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (Air War Collage). Po ich ukończeniu Decyzją Ministra Obrony Narodowej z dnia 15 lipca 2005 roku został wyznaczony na stanowisko Dowódcy 2. Brygady Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu. Miesiąc później, w dniu 15 sierpnia, Prezydent RP wręczył mu nominację na stopień generała brygady.

15 stycznia 2007 roku decyzją Ministra Obrony Narodowej, gen. BŁASIK został wyznaczony na stanowisko Komendanta-Rektora Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

W dniu 19 kwietnia 2007 roku został awansowany do stopnia generała dywizji, a Prezydent RP-Zwierzchnik Sił Zbrojnych Lech Kaczyński wręczył mu nominację na stanowisko Dowódcy Sił Powietrznych. 15 sierpnia 2007 roku został awansowany na stopień generała broni.

Generał Andrzej BŁASIK był pilotem klasy mistrzowskiej z 1500 godzinami nalotu ogólnego, w tym 560 godzinami na samolocie Su-22. Posiadał uprawnienia instruktorskie do szkolenia we wszystkich warunkach atmosferycznych na samolocie Su-22 oraz na samolocie TS-11 Iskra. Był czynnym pilotem, wykonywał loty głównie na samolotach Su-22, a w swojej karierze zasiadał również za sterami samolotów Zlin-42M, PZL-101, Lim-2, Lim-5, Lim-6M, Jak-40 oraz uczestniczył w lotach zapoznawczych na wielu typach samolotów eksploatowanych w SP innych państw: Hawk Mk-51, Mirage 2000, T-38C Talon, Tornado IDS, F-16 Fighting Falcon, F-18 Hornet, T-50. Za wzorową służbę w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności za duży wkład w jego rozwój, umacnianie gotowości bojowej i szkolenie kadr lotniczych, został wyróżniony przez Ministra Obrony Narodowej Odznaką tytułu honorowego “Zasłużony pilot wojskowy”.

Zginął tragicznie 10 kwietnia 2010 roku podczas katastrofy lotniczej samolotu Tu-154M pod Smoleńskiem w Rosji, gdy wraz z delegacją Prezydenta RP udawał się na uroczystości upamiętniające 70. rocznicę zbrodni katyńskiej.

Za zasługi i osiągnięcia w służbie odznaczony:

  • Złotym Medalem Za Zasługi Dla Obronności Kraju
  • Srebrnym Medalem Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny
  • Brązowym Krzyżem Zasługi
  • Legią Zasługi (Legion of Merit) – przyznawanym przez Prezydenta USA.
  • Członkowie załogi z 36. SPLT, którzy zginęli w katastrofie samolotu Tu-154:

    Funkcja pełniona na pokładzie samolotu Tu-154M:

    kpt. pil. Arkadiusz PROTASIUKdowódca załogi
    mjr pil. Robert GRZYWNA – drugi pilot
    por. pil. Artur ZIĘTEK – nawigator
    chor. Andrzej MICHALAKtechnik pokładowy
    Natalia JANUSZKO – personel pokładowy
    Barbara MACIEJCZYK – personel pokładowy
    Justyna MONIUSZKO – personel pokładowy

    Kpt. pil. Arkadiusz PROTASIUK – 36 lat
    Urodzony 13 listopada 1974 roku w Siedlcach. Był wszechstronnie wykształconym oficerem, ciągle poszerzał swoją wiedzę i umiejętności, nie tylko z zakresu lotnictwa. W 1993 roku ukończył Liceum Lotnicze w Dęblinie, w 1997 roku dęblińską Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych, a dwa lata później studia magisterskie na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. W 2003 roku został absolwentem podyplomowych studiów na prestiżowym Wydziale Cybernetyki Wojskowej Akademii Technicznej.

    Promocję na pierwszy stopień oficerski w dęblińskiej Szkole Orląt otrzymał 28 czerwca 1997 roku i został skierowany do pełnienia dalszej zawodowej służby wojskowej w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego w Warszawie na stanowisko starszego pilota. Od 1 stycznia 2002 roku do 2 marca 2003 roku zajmował stanowisko służbowe dowódcy załogi; od 3 marca 2003 roku do 30 czerwca 2004 roku nawigatora, a następnie, od 1 lipca 2004 roku zajmował stanowisko oficera sekcji. Był pilotem klasy mistrzowskiej. W powietrzu spędził imponującą liczbę godzin – 3521, z czego 2937 na Tu-154M. Kpt. Protasiuk posiadał uprawnienia do wykonywania lotów w dzień i w nocy wg procedur IFR przy warunkach IMC w charakterze dowódcy załogi na samolocie Tu-154M oraz takie same uprawnienia do wykonywania lotów na drugim typie samolotu odrzutowego, wykorzystywanym przez 36. SPLT – Jak-40. Kpt. Protasiuk przez ostatnie dwa lata wykonał do Rosji i na Ukrainę 27 lotów; w 2008 roku – 13 lotów (do Rosji: 5 lotów, w tym do Moskwy 4 loty, na Ukrainę: 8 lotów), w 2009 – 11 lotów (do Rosji: 6 lotów, w tym 1 do Moskwy, na Ukrainę: 5 lotów). W 2010 roku kpt. Protasiuk trzykrotnie wykonywał loty do Rosji. Znał język angielski i język rosyjski. Odznaczony Brązowym Medalem Za Zasługi Dla Obronności Kraju. Osierocił żonę, 4-letnią córkę i 8-letniego synka.

    Mjr pil. Robert Marek GRZYWNA – 36 lat
    Urodzony 8 lutego 1974 roku w Jeleniej Górze. W roku 1993 ukończył Liceum Lotnicze w Dęblinie, a w 1997 roku Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych. Po promocji został skierowany do 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego w Warszawie na stanowisko starszego pilota. Od 1 lipca 2007 roku do 30 czerwca 2008 roku zajmował stanowisko oficera sekcji pionu szkolenia. Od 1 lipca 2008 do 30 września 2009 roku pełnił obowiązki dowódcy klucza lotniczego. Ostatnio zajmował stanowisko dowódcy załogi. W 2003 roku ukończył studia magisterskie w Akademii Obrony Narodowej na kierunku Zarządzanie Ruchem Lotniczym. Całkowity nalot mjr. Grzywny wynosił 1939 godzin, w tym na Tu-154M 506 godzin. Był pilotem pierwszej klasy. Posiadał uprawnienia do wykonywania lotów w dzień i w nocy w IMC w charakterze drugiego pilota na samolocie Tu-154M oraz uprawnienia do wykonywania lotów w charakterze dowódcy załogi w dzień i w nocy w IMC na samolocie Jak-40. W ostatnich dwóch latach wykonał do Rosji i na Ukrainę 13 lotów: w 2008 roku – 5 lotów (do Moskwy: 2 loty; na Ukrainę: 3 loty), w 2009 roku 5 lotów (do Rosji: 4 loty; na Ukrainę: 1 lot), w 2010 roku 3 loty (do Rosji, w tym do Moskwy 1 lot). Znał język angielski na poziomie 3,2,3,2. Odznaczony Brązowym Medalem Za Zasługi Dla Obronności Kraju. Osierocił żonę i 7-letnią córkę.

    Por. Artur Karol ZIĘTEK – 31 lat
    Urodzony 12 października 1978 roku w Radomiu. W roku 1997 ukończył Liceum Lotnicze w Dęblinie, a następnie kontynuował naukę w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. 23 czerwca 2001 roku został promowany do stopnia podporucznika. Pierwsze stanowisko służbowe objął w 10 eskadrze lotnictwa taktycznego jako pilot klucza lotniczego. Od 9 listopada 2001 roku do 30 czerwca 2007 roku służył w 2 Ośrodku Szkolenia Lotniczego na stanowiskach pilota i starszego pilota. Od 1 lipca 2007 roku związał swoją drogę służbową z 36. Specjalnym Pułkiem Lotnictwa Transportowego, gdzie objął stanowisko starszego pilota klucza lotniczego, eskadry lotniczej. Jest pilotem drugiej klasy. Miał uprawnienia do wykonywania lotów w charakterze drugiego pilota w dzień i w nocy na samolocie Jak-40 oraz nawigatora na Tu-154M. Całkowity nalot por. Ziętka wyniósł 1069 godzin, z czego na Tu-154M w charakterze nawigatora 59 godzin. Por. Ziętek osierocił żonę i dwie córki – 2-letnią i 7-letnią.

    Chor. Andrzej MICHALAK – 36 lat
    Urodzony 3 maja 1973 roku w Rawie Mazowieckiej. Technik obsługi pokładowej w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego. Był absolwentem Szkoły Chorążych Personelu Technicznego Lotnictwa (1998). Rozpoczął służbę w 45. Lotniczej Eskadrze Doświadczalnej na stanowisku Technik Klucza Eksploatacji Samolotów. 31 sierpnia 1998 roku rozpoczął służbę w 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego w Warszawie na stanowisku technik klucza płatowca i silnika. W 2000 roku ukończył Wyższą Szkołę Handlu i Finansów Międzynarodowych. 15 grudnia 2008 roku uzyskał dopuszczenie do wykonywania lotów na samolocie Tu-154M. Od 17 sierpnia 2009 roku zajmował stanowisko starszy technik obsługi pokładowej, legitymował się nalotem 330 godzin. Odznaczony Brązowym Medalem Za Zasługi Dla Obrony Kraju. Pozostawił żonę i 6-miesięcznego synka.

    Natalia Maria JANUSZKO – 23 lata
    Urodzona 27 lipca 1987 roku w Warszawie. W roku 2006 ukończyła XXXIV Liceum Ogólnokształcące w Warszawie, a następnie rozpoczęła studia w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, kierunek Zootechnika. Biegle znała język angielski w piśmie i mowie, oraz dobrze znała hiszpański i rosyjski. Zanim związała się z 36 pułkiem pracowała jako stewardessa w LOT. Ogólny nalot Natalii wyniósł ponad 247 godzin.

    Barbara Maria MACIEJCZYK – 29 lat
    Urodzona 26 sierpnia 1981 roku w Białej Podlaskiej. W roku 2002 ukończyła Liceum Ogólnokształcące, a następnie podjęła studia na Wydziale Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz w Wyższej Szkole Komunikowania i Mediów Społecznych im. Jerzego Giedroycia w Warszawie. Ukończyła również Studium Zarządzania Zasobami Ludzkimi. W warszawskim 36 Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego pracowała od początku 2007 roku. Nalot ogólny Basi wyniósł 1396,62 godzin.

    Justyna MONIUSZKO – 25 lat
    Urodzona 6 lipca 1985 roku w Białymstoku. W roku 2004 ukończyła Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego w Białymstoku, a następnie rozpoczęła studia na Politechnice Warszawskiej na Wydziale Mechaniki, Energetyki i Lotnictwa na kierunku lotnictwo, specjalność zespoły napędowe. Ukończyła również liczne kursy: kurs pierwszej pomocy, kurs młodszego ratownika wodnego, kurs wychowawcy kolonijnego, kurs spadochronowy, kurs szybowcowy. Biegle władała językiem angielskim, oraz hiszpańskim na poziomie komunikatywnym. Początkowo pracowała jako stewardessa w LOT, w 2008 roku przeszła do specpułku. Jej nalot ogólny wyniósł 424.65 godzin. Pracę w 36 pułku łączyła ze studiami. Jej pasją było lotnictwo. Latała na szybowcach, wykonała też 256 skoków spadochronowych.

    Źródło: Wydział Prasowy DSP; 36. splt; DPI MON

    Oceń artykuł:

    tagi: , , ,

    Komentarze są zablokowane.

    Po przekroczeniu granicy rosyjskiej konwój z Jarosławem Kaczyńskim zmierzającym 10 kwietnia do Smoleńska na miejsce katastrofy miał zwolnić, a następnie krążyć po mieście. W tym czasie premier Donald Tusk rozmawiał z Władimirem Putinem. Według ustaleń Polskiego Radia, trasę z Witebska do granicy białorusko-rosyjskiej konwój z Jarosławem Kaczyńskim, który zmierzał do Smoleńska, by zidentyfikować ciało prezydenta RP, pokonał bardzo szybko. Tuż po przekroczeniu granicy rosyjskiej zwolnił. Pokonanie około stu kilometrów z Witebska na miejsce tragedii zajęło blisko trzy godziny. – Bardzo sprawnie dojechaliśmy do białorusko-rosyjskiej granicy. Tam 40 minut sprawdzano nam dokumenty, mimo że mieliśmy paszporty dyplomatyczne. W drodze do Smoleńska eskortowała nas już rosyjska milicja. Jechaliśmy bardzo wolno, około 25-30 km/h - relacjonował jeden z członków delegacji Adam Bielan. Delegacja pytała konwojujących milicjantów o powody tak wolnej jazdy. W odpowiedzi mieli usłyszeć, że takie mają rozkazy. Jeszcze przed Smoleńskiem pojazd z prezesem PiS został wyprzedzony przez kolumnę z premierem Tuskiem, który na Białorusi wylądował kilkadziesiąt minut po Kaczyńskim. Potem autokar z Jarosławem Kaczyńskim jeszcze krążył po mieście. W tym czasie premierzy Polski i Rosji odbyli spotkanie. Informacje te miał zweryfikować Piotr Paszkowski, rzecznik Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

    Co się dzieje

    Stało się
    i dzieje w dalszym ciągu
    i będzie dziać nadal
    jeśli nic się nie stanie co to wstrzyma.



    Niewinni nie wiedzą o niczym
    bo są zbyt niewinni
    Winni nie wiedzą o niczym
    Bo są zbyt winni



    Biedni nie pojmują tego
    bo są zbyt biedni
    Bogaci tego nie pojmują
    bo są zbyt bogaci



    Głupcy wzruszają ramionami
    bo są zbyt głupi
    Mądrzy wzruszają ramionami
    bo są zbyt mądrzy



    Młodych to nie obchodzi
    bo są za młodzi
    Starych to teź nie obchodzi
    bo są zbyt starzy



    Dlatego nic się przeciw temu nie dzieje
    i dlatego to się stało
    i dlatego to się dzieje
    i dziać będzie nadal



    - Erich Fried -
    free counters