Smoleńscy mecenasi pytają prokuraturę o matactwo i preparowanie dowodów

Publikacja w serwisie: 25 November 2010
Klikaj przycisk +1, aby osoby z listy kontaktów widzieli Twoje rekomendacje w wyszukiwarce
tagi: , , , ,

Jeszcze w tym tygodniu można się spodziewać reakcji pełnomocników części rodzin ofiar tragedii smoleńskiej na stwierdzenie prokuratury wojskowej, że wiąże ją decyzja strony rosyjskiej o unieważnieniu pierwotnych zeznań kontrolerów z lotniska Siewiernyj. Mecenas Rafał Rogalski podkreśla, że jest to sytuacja kuriozalna i niekorzystna dla polskiego śledztwa.

Mecenasi zapewniają, że będą podejmowali wszystkie czynności prawne, aby protokoły zeznań kontrolerów z kwietnia były traktowane jako pełnoprawny materiał dowodowy.- Chciałbym zabrać głos w tej sprawie i szukam w tej chwili formy prawnej – mówi mec. Rogalski w rozmowie z “Naszym Dziennikiem”. – Będzie to albo pismo procesowe, albo oświadczenie odnośnie do informacji podanej na konferencji prasowej przez prokuratora Ireneusza Szeląga – dodaje. Będzie tam zawarte jego stanowisko, że pierwotne protokoły przesłuchań kontrolerów nie straciły mocy dowodowej. Mecenas zapowiada, że swoje stanowisko zamierza wyrazić jeszcze w tym tygodniu. – Nie ma na co czekać. Jak najbardziej zasadne byłoby ocenienie tego protokołu zeznań i ustalenie, czy rzeczywiście były podstawy do stwierdzenia nieważności tego protokołu – mówi z kolei inny pełnomocnik rodzin mecenas Bartosz Kownacki.

- To nie jest tak, że strona rosyjska stwierdza, że zeznania kontrolerów są nieważne, my powinniśmy niezależnie ustalić, czy istniała podstawa do takiej decyzji – mówi adwokat Bartosz Kownacki.

- Mamy prawo sami oceniać przepisy prawa rosyjskiego. Jeżeli byśmy uznali, że nie istniały podstawy do stwierdzenia nieważności, to moim zdaniem te zeznania powinny być pełnoprawnym dowodem – dodaje.

Obaj mecenasi wyrażają dezaprobatę wobec działań rosyjskiej prokuratury, która dokonała faktycznej zamiany zeznań, wycofując te, które wzbudzały zrozumiałe kontrowersje, na inne, które są już bardziej “wygładzone”, jak stwierdza Rogalski. – Zeznania te traktuję jako matactwo i preparowanie dowodów – podkreśla mecenas.- Te zeznania są ważne i będą ważne – ocenia z kolei mecenas Piotr Pszczółkowski, reprezentujący Jarosława Kaczyńskiego. – To unieważnienie nie ma miejsca, nie gódźmy się z tym, prokurator Szeląg nie ma takiej mocy – stwierdza adwokat, dodając, że każdy sąd uzna rację adwokatów.- Widzę daleko idącą szkodę dla tego postępowania z powodu unieważnienia poprzednich zeznań – ocenił Pszczółkowski. Adwokat podkreśla, że prokuratura nie podjęła w tym względzie żadnej formalnej decyzji, a tylko zakomunikowała na konferencji prasowej wolę poddania się decyzji rosyjskiej prokuratury. – Prokurator nie wydał żadnego postanowienia, tylko powiedział, że się czuje związany treścią dokumentu rosyjskiego, ale ja nie czuję się związany i nikt mnie nie przekona do tego – zaznaczył. Pszczółkowski powiedział, że przepisy, na które powołał się Szeląg, mówią jedynie o formie, jaka powinna być zachowana w przypadku wniosków o pomoc prawną, tzw. rekwizycyjnych. – Natomiast nigdzie z artykułu 3 konwencji strasburskiej nie wynika, że za tą formą muszą iść jakieś szczególne wymagania – podkreślił.

- A już drugi przepis, który przytoczył płk Szeląg z naszego kodeksu postępowania karnego, po prostu przeczy jego twierdzeniom. Tam jest napisane wprost, że takie zeznania muszą odpowiadać wymogom polskich przepisów i moim zdaniem te zeznania odpowiadają – podkreśla mecenas. – Pułkownik Szeląg powinien znaleźć taką ekspertyzę, z której by wynikało, że te zeznania są bezwzględnie ważne – wskazuje Pszczółkowski. – A prokuratorzy znaleźli ekspertyzę po myśli strony rosyjskiej i to jest bardzo niepokojące – ocenia.
Zenon Baranowski

http://www.naszdziennik.pl/index.php?dat=20101124&typ=po&id=po11.txt

24 listopada 2010

Oceń artykuł:
(5.00)
głosów: 6
tagi: , , , ,

Komentarze: »

Jeśli uważasz że któryś komentarz nie powinien się tutaj znaleźć zgłoś to na adres:

admin@smolensk-2010.pl
  • 3toto :

    Tu-154 M nr 101 nigdy nie istniał! tylko Tu-154 B-2 nr 101 !

    oto dowód
    Występują różne wersje samolotu Tu-154 za Wikipedią (http://pl.wikipedia.org/wiki/Tu-154)
    # Tu-154 – pierwsza wersja seryjna napędzana silnikami NK-8-2
    # Tu-154A – wersja z silnikami NK-2U o większym ciągu i większym zapasie paliwa
    # Tu-154B – wersja o zwiększonym udźwigu napędzana silnikami NK-8-2U
    # Tu-154B2 – wersja Tu-154B wyposażona w lepszą awionikę
    # Tu-154S – wersja transportowa Tu-154B o powiększonym udźwigu
    # Tu-155 – eksperymentalny Tu-154 w którym paliwo dla środkowego silnika stanowił wodór lub metan.
    # Tu-156 – eksperymentalny Tu-154 w którym paliwo dla wszystkich silników stanowił wodór lub metan.
    # Tu-154M (Tu-164) – wersja z oszczędniejszymi silnikami D-30KU-154, o wydłużonym zasięgu.
    # Tu-154M2 – dwusilnikowa wersja z nowymi silnikami PS-90A, w fazie projektu.

    Interesuje nas wersja Tu-154B2. Najbardziej charakterystyczną cechą tego samolotu jest wypukła blacha znajdująca się pod oknami kokpitu – zahacza ona o sąsiadujące za sobą okna i ciągnie się na słupek miedzy oknami. Występuje ona z obu stron kokpitu.
    Przykład MALEV Tu-154B2
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/MAL%C3%89V_TU-154B2.JPG
    Innym przedstawicielem tej wersji samolotu jest Tu-154 nr 101.
    Zdjęcie przed remontem Tu-154 nr 101 datowane 1 V 2009
    http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6831184
    oraz zdjęcie w fotoreportażu Tu-154 nr 101 z marca 2010
    http://www.jetzone.pl/1/3/708/Fotoreporta%C5%BCe-101
    JAK WIDAĆ POSIADA ON CHARAKTERYSTYCZNE WYPUKŁE BLACHY POD OKNAMI.

    Drugi samolot Tu-154 nr 102 BYŁ w wersji M.
    zdjęcie Tu-154M nr 102 z dnia 27 X 2009 przed remontem w Rosji
    http://www.planepictures.net/netshow.php?id=886949
    Jak widać brak jest tuz pod oknami wypukłej blachy.

    A TERAZ SENSACJA !
    Zdjęcia Tu-154 nazwanego nr 102 po remoncie w Rosji i przylocie do Polski we wrześniu 2010 roku.
    Znajdują się one na stronie http://www.galeria.aviateam.pl/
    żeby je obejrzeć należy w prawym górnym rogu strony nacisnąć SZUKAJ, następnie wpisać Tu-154 102 i potwierdzić. Pojawi się galeria zdjęć.
    w górnym rzędzie znajduje się widok Tu-154 nazwanego nr 102 z prawej i lewej strony.
    TUTAJ SENSACJA POJAWIŁY SIĘ WYPUKŁE BLACHY POD OKNAMI !
    TU-154 nr 102 zmienił wersje z M na B-2 !!

    TO NIE JEST Tu-154M nr 102 TYLKO PRZEMALOWANY Tu-154 B-2 nr 101 !!

    NIE BYŁO ŻADNEJ KATASTROFY TU-154 101 !! INSCENIZACJA !! ZAMACH !! ZDRADA !!

    Thumb up 0 Thumb down 0

  • andrew001 :

    @3toto,

    Dobrze wypracowales ten wpis. Teraz jest jedna wazna uwaga na miejscu. Nie musi tu koniecznie chodzic o TU154 o numerze bocznym 101, dlaczego? Jezeli katastrofa byla przygotowana (dwa samoloty) wczesniej (Wrobel i inni) to moze byc ze ruskie zniszczyli takze ten TU154 o numerze 102. Co nam oddali wtedy? Ano maja na zlomie wiele tutek, dali nam jedna w zamian po odmalowaniu. Pozdrawiam Andrew

    Thumb up 0 Thumb down 0

Po przekroczeniu granicy rosyjskiej konwój z Jarosławem Kaczyńskim zmierzającym 10 kwietnia do Smoleńska na miejsce katastrofy miał zwolnić, a następnie krążyć po mieście. W tym czasie premier Donald Tusk rozmawiał z Władimirem Putinem. Według ustaleń Polskiego Radia, trasę z Witebska do granicy białorusko-rosyjskiej konwój z Jarosławem Kaczyńskim, który zmierzał do Smoleńska, by zidentyfikować ciało prezydenta RP, pokonał bardzo szybko. Tuż po przekroczeniu granicy rosyjskiej zwolnił. Pokonanie około stu kilometrów z Witebska na miejsce tragedii zajęło blisko trzy godziny. – Bardzo sprawnie dojechaliśmy do białorusko-rosyjskiej granicy. Tam 40 minut sprawdzano nam dokumenty, mimo że mieliśmy paszporty dyplomatyczne. W drodze do Smoleńska eskortowała nas już rosyjska milicja. Jechaliśmy bardzo wolno, około 25-30 km/h - relacjonował jeden z członków delegacji Adam Bielan. Delegacja pytała konwojujących milicjantów o powody tak wolnej jazdy. W odpowiedzi mieli usłyszeć, że takie mają rozkazy. Jeszcze przed Smoleńskiem pojazd z prezesem PiS został wyprzedzony przez kolumnę z premierem Tuskiem, który na Białorusi wylądował kilkadziesiąt minut po Kaczyńskim. Potem autokar z Jarosławem Kaczyńskim jeszcze krążył po mieście. W tym czasie premierzy Polski i Rosji odbyli spotkanie. Informacje te miał zweryfikować Piotr Paszkowski, rzecznik Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Co się dzieje

Stało się
i dzieje w dalszym ciągu
i będzie dziać nadal
jeśli nic się nie stanie co to wstrzyma.



Niewinni nie wiedzą o niczym
bo są zbyt niewinni
Winni nie wiedzą o niczym
Bo są zbyt winni



Biedni nie pojmują tego
bo są zbyt biedni
Bogaci tego nie pojmują
bo są zbyt bogaci



Głupcy wzruszają ramionami
bo są zbyt głupi
Mądrzy wzruszają ramionami
bo są zbyt mądrzy



Młodych to nie obchodzi
bo są za młodzi
Starych to teź nie obchodzi
bo są zbyt starzy



Dlatego nic się przeciw temu nie dzieje
i dlatego to się stało
i dlatego to się dzieje
i dziać będzie nadal



- Erich Fried -
free counters