Raport MAK: bezpośrednie przyczyny katastrofy

Publikacja w serwisie: 12 January 2011
Klikaj przycisk +1, aby osoby z listy kontaktów widzieli Twoje rekomendacje w wyszukiwarce
tagi: , , , , , , , , , ,

Zobacz także:

» "List z Polski" » Raport MAK nie wskazuje ani jednej prawdziwej przyczyny katastrofy smoleńskiej » “Chcemy pierwsi poznać raport polskiej komisji badającej przyczyny katastrofy 10 kwietnia” » Politycy komentują raport MAK » JAROSŁAW KACZYŃSKI: RAPORT MAK TO KPINA Z POLSKI » Ewa Błasik – Raport MAK to Haniebna próba szkalowania pamięci mojego męża » Na początku przyszłego tygodnia raport MAK w sprawie katastrofy 10 kwietnia » Przyczyny katastrofy samolotu tu-154 » “Nie ma jedynej przyczyny katastrofy smoleńskiej” » Przyczyny katastrofy Tu-154: Komentarz eksperta [wideo] » Przyczyny katastrofy Tu-154M nie w najbliższym czasie » Komorowski – “Przyczyny katastrofy smoleńskiej są arcyboleśnie proste” » Przyczyny katastrofy smoleńskiej według raportu komisji Millera » Dopiero za dwa miesiące poznamy raport MAK w sprawie katastrofy » Polscy prokuratorzy badający przyczyny katastrofy smoleńskiej znów lecą do Rosji » Miller: Raport ws. katastrofy smoleńskiej pierwszy otrzyma premier » RAPORT: Problemy z komunikacją między kontrolerem a załogą mogły być przyczyną katastrofy » Radosław Sikorski – Raport o przyczynach katastrofy musi przekonać opinię publiczną » Ostateczny raport MAK już w środę » Odpowiedź kancelarii premiera na apel Ruchu 10 kwietnia ws. powołania międzynarodowej komisji technicznej badającej przyczyny katastrofy w Smoleńsku 10 kwietnia 2010 » Komisja Millera redaguje raport ws. katastrofy » ROSYJSCY “EKSPERCI” USTALILI » ANODINA POGROZIŁA PALCEM » Dziurawy raport MAK » Raport MAK nie wiąże Polski » Raport MAK powstał wbrew międzynarodowym przepisom » USA: polska odpowiedź na raport MAK-u przeszła bez echa » MAK: W raporcie 72 wnioski o przyczynach katastrofy » Smoleńsk – zaniedbania i przyczyny » Przyczyny powołania zespołu ds. Tragedii Smoleńskiej. » Ruska bezczelność » Treść raportu MAK – dokumenty do pobrania » Kłamstwo smoleńskie » Raport co kwartał » Alicja Zając – Raport MAK nas rozczarował » Bronisław Wildstein, Lekceważący raport MAK » Raport MAK nie mówi nic o kontrolerach lotu » RAPORT MACIEREWICZA o działaniach żołnierzy i pracowników WSI … » Raport MAK nie spełnia wymogów konwencji chicagowskiej » “TUSK ODPOWIADA ZA RAPORT MAK” – pikieta pod Kancelarią Premiera » Inżynier Wróbel miał pomóc analizować raport MAK » Warto rozmawiać – 04.01.2011 – dlaczego raport MAK jest nie do przyjęcia » Warzecha: Jeśli polskie uwagi są fundamentalne, to raport można wyrzucić » Małgorzata Wassermann: Raport MAK w kilku punktach mówi wprost nieprawdę » Niechęć polskiego rządu i prezydenta do podjęcia stosownych działań które mogłyby wyjaśnić przyczyny tragedii smoleńskiej.. » MAK przekazał projekt raportu w sprawie katastrofy smoleńskiej » Komorowski: “Wyciągajmy wnioski z każdego raportu. Nawet chińskiego” » Raport MAK za zamkniętymi drzwiami » Protokół opóźni raport? » Raport dr. inż. Grzegorza Szuladzińskiego » RAPORT ROSYJSKICH PSYCHIATRÓW » Ewidentne zacieranie śladów » emerytowany oficer CIA: TO NIE BYŁ WYPADEK

Brak decyzji o lotniskach zapasowych, obniżanie lotu mimo ostrzeżenia, lekceważenie sygnału TAWS , presja na załogę – to według Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego w Moskwie bezpośrednie przyczyny tragedii smoleńskiej.

To był lot międzynarodowy, którego dowódca podejmuje samodzielną decyzję o lądowaniu bądź opuszczeniu lotniska – podała szefowa MAK Tatiana Anodina prezentując w Moskwie końcowy raport MAK ws. katastrofy samolotu Tu-154M pod Smoleńskiej.

Mówiąc o statusie lotu z 10 kwietnia 2010 r., Anodina powiedziała, że rejs ten był “jednorazowym lotem dotyczącym międzynarodowego transportu osób”.

Jak mówiła, oznacza to, że dowódcy lotu podejmują samodzielne decyzje dotyczące startu i lądowania, ponoszą pełną odpowiedzialność za podjęte decyzje.

Anodina mówiła, ze w organizacji lotu samolotu Tu-154M były braki dotyczące przygotowania i ukształtowania załogi oraz wyboru dodatkowych lotnisk.

Szefowa MAK dodała podczas konferencji, na której zaprezentowano ustalenia Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego, iż wylot samolotu odbył się bez posiadania przez załogę informacji o faktycznej pogodzie na lotnisku w Smoleńsku oraz bez zaktualizowanej informacji nawigacyjnej.

MAK poinformował także, że według jego ustaleń, samolot przed wylotem z Polski i podczas lotu do Smoleńska był sprawny. Jak mówiła Anodina, przed zderzeniem z ziemią i uderzeniem w inne przeszkody nie było żadnych wybuchów – silniki i inne systemy działały prawidłowo

Bezpośrednie przyczyny wg komisji technicznej Komitetu:

- niepodjęcie decyzji o odejściu na lotnisko zapasowe przy otrzymywaniu na czas informacji o warunkach pogodowych, które były poniżej minimum

- obniżanie lotu bez widoczności wbrew ostrzeżeniom grupy kontroli lotów

- brak wymaganej reakcji przy ostrzeżeniach TAWS (sygnałów o zbliżaniu się do ziemi)

- presja wywierana na załogę

Według Anodiny można mówić o takiej presji, bo wynika to m.in. z obecności w kokpicie gen. Błasika i szefa protokołu dyplomatycznego MSZ Mariusza Kazany, który informował załogę o decyzjach prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Zdaniem MAK “długotrwałe omawianie z szefem protokołu (dyplomatycznego MSZ Mariuszem Kazaną) i załogą (polskiego) Jak-40 informacji o faktycznej pogodzie (…) potęgowało napięcie emocjonalne wśród załogi”.

Według komitetu stan lotniska i działanie kontrolerów nie były przyczyną katastrofy.

Uwagi polskiej strony: uwzględniono 20-25 procent

Szefowa MAK Tatiana Anodina powiedziała, że uwzględniono 20-25 procent polskich uwag do raportu

Szef Komisji Technicznej Aleksiej Morozow mówił, że część polskich zastrzeżeń nie ma charakteru technicznego, ale są związane z “przedmiotem odpowiedzialności i winy”. – Nie jest to przedmiotem śledztwa komisji technicznej – podkreślał Morozow. Dodał, że prowadzone są oddzielnie śledztwa prokuratorskie.

Komisja wzięła pod uwagę komentarze USA dotyczące zainstalowanych samolocie systemów TAWS i FMS – powiedział Morozow. Zaznaczył, że przysłano uwagi po polsku – choć obowiązują języki angielski i rosyjski.

Polskie uwagi do raportu MAK z badania katastrofy smoleńskiej zostały załączone do dokumentu.

Rekomendacje

Międzynarodowy Komitet Lotniczy (MAK) postuluje, by wprowadzić zakaz przebywania osób postronnych w kabinie pilotów – powiedziała szefowa MAK Tatiana Anodina

Chodzi o “wprowadzenie na poziomie ustawodawstwa narodowego zakazu znajdowania się w kabinie pilotów osób niebiorących bezpośrednio udziału w locie”.

Według Międzynarodowego Komitetu Lotniczego (MAK) należy też wprowadzić normy, które uregulują, że wszelki transport osób niezależnie od rodzaju lotnictwa “można dokonywać tylko w oparciu o standardy konwencji chicagowskiej, w tym także w zakresie ubezpieczenia pasażerów, załogi oraz odpowiedzialności”.

Anodina podkreśliła też, że przesądzanie o odpowiedzialności konkretnych osób nie leży w kompetencji MAK.

“Katastrofie można było zapobiec przed wylotem”

Katastrofie można było przeciwdziałać przed wylotem. Na podstawie informacji od nawigatorów i załogi Jaka-40 na miejscu, jedyną prawidłową decyzją było odejście na lotnisko zapasowe – mówił przedstawiciel MAK.

Wiceprzewodniczący Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego Alieksiej Morozow powiedział, że załoga prezydenckiego Tupolewa nie dysponowała przed startem danymi o bardzo złej pogodzie i braku widoczności na lotnisku docelowym.

Wiceprzewodzniczący Komitetu dodał, że ostatnim momentem, w którym można było uratować samiolot i pasażerów było przekroczenie granicznej wysokości 150-ciu metrów. Wobec braku widoczności ziemi i braku pozwolenia na lądowanie ze strony lotniska jedynym logicznym działaniem było – według Morozowa – odejście na drugie okrążenie.

Alkohol u dowódcy

Na podstawie ekspertyzy medycznej MAK we krwi dowódcy sił lotniczych gen. Andrzeja Błasika wykryto obecność alkoholu etylowego – 0,6 promila. MAK określa to jako “lekki stopień zatrucia alkoholowego”. Przekazuje także, iż w nerkach generała alkoholu nie stwierdzono. Zdaniem Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego, najbardziej prawdopodobne jest to, że alkohol został spożyty w czasie lotu. We krwi załogi Tu 154 nie było alkoholu.

Anodina o “raporcie nie do przyjęcia”

MAK oświadczył, że nie widzi potrzeby zamknięcia lotniska “Siewiernyj” w Smoleńsku. Szefowa MAK Tatiana Anodina powiedziała, że lot rządowego Tu 154 był lotem cywilnym a nie wojskowym. Wiceprzewodniczący Alieksiej Morozow stwierdził, że w tej sytuacji kontrolerzy lotów nie mogli zamknąć lotniska i zabronić lądowania.

Szefowa MAK skomentowała też niedawną wypowiedź premiera RP Donalda Tuska, że projekt raportu MAK jest “nie do przyjęcia”. – Naciski polityków czy administracji na badających katastrofy lotnicze są niedopuszczalne, takie są nasze zasady – oświadczyła Anodina.

Szefowa MAK Tatiana Anodina nie odpowiedziała na pytanie Polskiego Radia, dlaczego nie ma na konferencji prasowej przedstawicieli Polski.

MAK poinformował, że zapis rozmów z wieży kontroli lotów był przekazany akredytowanemu przy rosyjskim MAK pułkownikowi Edmundowi Klichowi.

Projekt swego raportu MAK przekazał Polsce 20 pażdziernika 2010 r. Strona polska przekazała swoje uwagi do raportu 16 grudnia.

agkm, polskieradio.pl/IAR/PAP

Raport MAK Telewizja HTB

http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/297874,Raport-MAK-bezposrednie-przyczyny-katastrofy-

12 stycznia 2011

Oceń artykuł:
(5.00)
głosów: 1
tagi: , , , , , , , , , ,

Komentarze: »

Jeśli uważasz że któryś komentarz nie powinien się tutaj znaleźć zgłoś to na adres:

admin@smolensk-2010.pl
  • Magdalenka :

    Po co ten raport i sledztwo skoro nic poza wersja z 10 kwietnia sie nie zmieniło..winni sa piloci…..:(
    Wciskaja nam bajki od samego początku….
    A pewnośc że gen .Błasik pił na pokładzie samolotu wzięła sie pewnie z tych butelek które się walały po lotnisku….

    A ile promili mieli kontrolerzy???tego nie ma w raporcie i cała ta komisja????

    Żenada przez duże “Ż”…

    Komentarz lubiany przez innych czytelników: Oceń go. Thumb up 13 Thumb down 0

  • slavmiro :

    Wedlug Szefowej MAK Tatiany Anodiny jedna z przyczyn katastrofy Tu-154M byla psychologiczna presja jaka wywarl gen. Blasik i Mariusz Kazan na pilota Tu-154M 101. Nie ma zadnego dowodu na ta bzdurna hipoteze, ale jest dowod ze presje psychologiczna na pilota Tu-154M 101, wywieral rosyjski pracownik kontroli. Presja ta polegala na wypowiedzeniu zdania zapisanego w stenogramie.
    10:34:56 Kontroler lotu- 500 metrow, na wojskowym lotnisku ladowanie wykonywaliscie? (Tu kontroler chce wplynac na ambicje pilota)
    10:35:02 Pilot Tu-154M- Tak, oczywiscie. (Tu pilot unosi sie ambicja i mysli sobie “Za kogo on mnie ma, za nieudacznika ktory nie potrafi ladowac?”.)
    10:35:04 Kontroler lotu- Reflektory z lewej, z prawej na poczatek pasa.(Tu kontroler podpuszcza pilota, jak jestes taki dobry to mozesz sobie ladowac)
    10:35:11 KWS Zrozumialem.(Pilot uzywa standardowej odpowiedzi)
    10:35:14 KWS Dziekuje. (TU pilot jest wewnetrznie rozdarty, jednak ambicjonalna strona jego osobowosci przewaza, podswiadomie podejmuje decyzje o ladowaniu.)

    Oto caly stenogram rozmow pomiedzy pilotem Tu-154M a rosyjskim kontrolerem lotu.

    10:23:29 Pilot Tu-154M- Korsaz-Start, polski 1-0-1, dzien dobry.
    10:23:33 Kontroler lotu- Polski 1-0-1, Korsaz odpowiedzial.
    10:23:39 Pilot Tu-154M- Na dalsza prowadzaca, zmiejszamy wysokosc 3600 metrow.
    10:23:47 Kontroler lotu- Polish Foxtrot 1-0-1, pozostalosc paliwa, ile macie paliwa?
    10:23:55 Pilot Tu-154M- Pozostalo 11 ton.
    10:23:59 Kontroler lotu- A jakie macie lotnisko zapasowe?
    10:24:03 Pilot Tu-154M- Witebsk, Minsk.
    10:24:08 Kontroler lotu- Witebsk, Minsk, prawidlowo?
    10:24:10 Pilot Tu-154M- Prawidlowo zrozumiales.
    10:24:22 Kontroler lotu- PLF 1-2-0-1, na Korsazu mgla, widzialnosc 400 metrow.
    10:24:33 Pilot Tu-154M- Zrozumialem, prosze podac warunki meteo.
    10:24:40 Kontroler lotu- Na Korsazu mgla, widzialnosc 400 metrow. 4-0-0.
    10:24:49 Pilot Tu-154M- Temperature i cisnienie prosze.
    10:24:51 Kontroler lotu- Temperatura plus 2, cisnienie 7-45, 7-4-5, warunkow do ladowania nie ma.
    10:25:01 Pilot Tu-154M- Dziekuje, no jesli mozna to sprobojemy podejscia, ale jesli nie bedzie pogody, to odejdziemy na drugi krag.
    10:25:12 Kontroler lotu- 1-0-1, po probnym podejsciu wystarczy wam paliwa na zapasowe?
    10:25:18 Pilot Tu-154M- Wystarczy.
    10:25:19 Kontroler lotu- Zrozumialem.
    10:25:22 Pilot Tu-154M- Prosze o pozwolenie na dalsze znizanie.
    10:25:25 Kontroler lotu- 1-0-1, z kursem 40 stopni, znizanie 1500.
    10:25:32 Pilot Tu-154M- 1500 z kursem 40 stopni.
    10:30:10 Pilot Tu-154M- Korsaz, polski 101, utrzymujemy 1500.
    10:30:14 Kontroler lotu- Aaa…. Polski 1-0-1, wedlug cisnienia 7-4-5, znizanie 500.
    10:30:21 Pilot Tu-154M- Wedlug cisnienia 7-4-5, schodzimy, 500 metrow, polski 101.
    10:30:26 Kontroler lotu- Polski 1-0-1, kurs 79-
    10:30:31 Pilot Tu-154M- Kurs 79, polski 101.
    10:31:57 Kontroler lotu- PLF 1-0-1, tu Korsaz.
    10:32:01 Pilot Tu-154M- Odpowiadamy.
    10:32:02 Kontroler lotu- Zajeliscie 500 metrow?
    10:32:05 Pilot Tu-154M- Na razie nie, 1000, schodzimy.
    10:32:08 Kontroler lotu- Zrozumialem.
    10:33:40 Kontroler lotu- PLF 1-0-1, wysokosc 500?
    10:33:45 Pilot Tu-154M- Podchodzimy do 500 metrow.
    10:33:47 Kontroler lotu- Zrozumialem.
    10:34:50 Kontroler lotu- PLF 1-0-1, 500 zajeliscie?
    10:34:54 Pilot Tu-154M- Zajelismy 500 metrow.
    10:34:56 Kontroler lotu- 500 metrow, na wojskowym lotnisku ladowanie wykonywaliscie?
    10:35:02 Pilot Tu-154M- Tak, oczywiscie.
    10:35:04 Kontroler lotu- Reflektory z lewej, z prawej na poczatek pasa.
    10:35:11 Pilot Tu-154M- Zrozumialem.
    10:35:14 Pilot Tu-154M- Dziekuje.
    10:35:14 Kontroler lotu- 1-0-1, wykonujcie trzeci, radialna 19.
    10:35:19 Pilot Tu-154M- Wykonujemy trzeci, polski 101.
    10:35:22 Kontroler lotu- Polski 101, i od 100 metrow byc gotowym do odejscia na drugi krag.
    10:35:21 Pilot Tu-154M- Tak jest.
    10:39:08 Kontroler lotu- 101-y, odleglosc 10, wejscie na sciezke.
    10:39:26 Pilot Tu-154M- Wlaczone na 10.
    10:39:30 Kontroler lotu- 8 na kursie i sciezce.
    10:39:33 Pilot Tu-154M- Podwozie, klapy wypuszczone, polski 101.
    10:39:37 Kontroler lotu- Pas wolny.
    10:39:40 Kontroler lotu- Ladowanie dodatkowo 120-3 metry.
    10:39:45 Pilot Tu-154M- Dziekuje.
    10:39:49 Kontroler lotu- Podchodzcie do dalszej, na kursie i sciezce, odleglosc 6.
    10:39:54 Pilot Tu-154M- (niezr.)
    10:40:13 Kontroler lotu- 4 na kursie i sciezce.
    10:40:16 Pilot Tu-154M- Na kursie i sciezce.
    10:40:26 Kontroler lotu- 3 na kursie i sciezce.
    10:40:31 Kontroler lotu- Reflektory wlaczone.
    10:40:34 Pilot Tu-154M- Wlaczone.
    10:40:38 Kontroler lotu- 2 na kursie i sciezce.
    10:40:52 Kontroler lotu- Horyzont 101.
    10:40:54 Kontroler lotu- Kontrola wysokosci horyzont.
    10:41:02 Kontroler lotu- Odejscie na drugi krag!

    Komentarz lubiany przez innych czytelników: Oceń go. Thumb up 33 Thumb down 4

Po przekroczeniu granicy rosyjskiej konwój z Jarosławem Kaczyńskim zmierzającym 10 kwietnia do Smoleńska na miejsce katastrofy miał zwolnić, a następnie krążyć po mieście. W tym czasie premier Donald Tusk rozmawiał z Władimirem Putinem. Według ustaleń Polskiego Radia, trasę z Witebska do granicy białorusko-rosyjskiej konwój z Jarosławem Kaczyńskim, który zmierzał do Smoleńska, by zidentyfikować ciało prezydenta RP, pokonał bardzo szybko. Tuż po przekroczeniu granicy rosyjskiej zwolnił. Pokonanie około stu kilometrów z Witebska na miejsce tragedii zajęło blisko trzy godziny. – Bardzo sprawnie dojechaliśmy do białorusko-rosyjskiej granicy. Tam 40 minut sprawdzano nam dokumenty, mimo że mieliśmy paszporty dyplomatyczne. W drodze do Smoleńska eskortowała nas już rosyjska milicja. Jechaliśmy bardzo wolno, około 25-30 km/h - relacjonował jeden z członków delegacji Adam Bielan. Delegacja pytała konwojujących milicjantów o powody tak wolnej jazdy. W odpowiedzi mieli usłyszeć, że takie mają rozkazy. Jeszcze przed Smoleńskiem pojazd z prezesem PiS został wyprzedzony przez kolumnę z premierem Tuskiem, który na Białorusi wylądował kilkadziesiąt minut po Kaczyńskim. Potem autokar z Jarosławem Kaczyńskim jeszcze krążył po mieście. W tym czasie premierzy Polski i Rosji odbyli spotkanie. Informacje te miał zweryfikować Piotr Paszkowski, rzecznik Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Co się dzieje

Stało się
i dzieje w dalszym ciągu
i będzie dziać nadal
jeśli nic się nie stanie co to wstrzyma.



Niewinni nie wiedzą o niczym
bo są zbyt niewinni
Winni nie wiedzą o niczym
Bo są zbyt winni



Biedni nie pojmują tego
bo są zbyt biedni
Bogaci tego nie pojmują
bo są zbyt bogaci



Głupcy wzruszają ramionami
bo są zbyt głupi
Mądrzy wzruszają ramionami
bo są zbyt mądrzy



Młodych to nie obchodzi
bo są za młodzi
Starych to teź nie obchodzi
bo są zbyt starzy



Dlatego nic się przeciw temu nie dzieje
i dlatego to się stało
i dlatego to się dzieje
i dziać będzie nadal



- Erich Fried -
free counters