Katastrofa United Airlines lot 232 w Sioux City (112) – Ocalało 184 osób.

Publikacja w serwisie: 23 October 2010
Klikaj przycisk +1, aby osoby z listy kontaktów widzieli Twoje rekomendacje w wyszukiwarce
tagi: , , , , , , , ,

Zobacz także:

» "List z Polski" » Film dokumentalny o podobnej katastrofie: Flight UA-232 (Crash Landing at Sioux City) » w ręce prywatnych osób trafiło wiele kawałków prezydenckiej maszyny » 150 osób przesłuchanych ws. Smoleńska » W pielgrzymce do Smoleńska weźmie udział 175 osób » Lista osób, które były na pokładzie rządowego Tu-154 » Do katastrofy nie mogło dojść bez udziału osób trzecich. » Katastrofa. Smoleńsk. Teorie spiskowe, część II » Prawdopodobnie 20 osób poniosło śmierć w wypadku z udziałem rosyjskiego ministra » Nikt nie wie CZY i KIEDY “Prawie 200 osób pojedzie do Smoleńska po wrak tupolewa” » Wyszły od Tuska, nie były u prezydenta – premier obrażał część osób » Piloci odcięli dopływ paliwa tuż przed katastrofą » Konwencja a status lotu – Katastrofa lotnicza pod Smoleńskiem w świetle prawa międzynarodowego » GENERAŁ NKWD UHONOROWANY W MOSKWIE – Mordował Polaków, zabił 50 tysięcy osób – dostał pomnik » Lista pokrzywdzonych w śledztwie dotyczącym katastrofy smoleńskiej liczy ok. 160 osób i instytucji – Rodziny ofiar proszą o spotkanie z komisją Millera » Może dowiemy się wreszcie, kto odpowiada za umieszczenie tych wszystkich osób w jednym samolocie?! Czy zaczniemy pytać w końcu rząd, jak do tego doszło? » Gazeta Wyborcza: Prokuratura nie znalazła osób, które można obarczyć odpowiedzialnością za przygotowanie wizyt premiera i prezydenta w Smoleńsku w kwietniu 2010 roku » MGŁA NAD KATASTROFĄ » Katastrofa posmoleńska » Katastrofa minuta po minucie » Katastrofa w jednym stenogramie » Katastrofa smoleńska i zacieranie śladów? » Katastrofa pod Smoleńskiem. To nie było lądowanie. Cz.6. » Katastrofa Tu-154M – raport wstępny » Katastrofa smoleńska 10 dowodów na zamach » Smoleńska katastrofa to papierek lakmusowy!!! » Katastrofa Tu-154. Odczytano nowe słowa z kokpitu » Kpt. Aleksandr Muramszczikow – katastrofa TU-154M dezinformacje! » Katastrofa samolotu prezydenta. Nikt nie przeżył » Katastrofa samolotu Tu-154 – rozmowa z kotrolerem lotu » Katastrofa w Babimoście II – opowiadanie science fiction » Katastrofa pod Smoleńskiem. Wina Rosjan czy Polaków? » Katastrofa: dlaczego nie zadziałał system ostrzegawczy? » Katastrofa samolotu z Lechem Kaczyńskim na pokładzie » Katastrofa smoleńska zmobilizowała Polonię do głosowania » APEL ANDRZEJA MELAKA KATASTROFA SMOLEŃSK 2010 » Misja Specjalna 21.09.2010 – Katastrofa Polskiego Tu-154m [1/2] » Katastrofa 10 kwietnia: Rosyjscy i polscy eksperci polecieli do USA » Katastrofa prezydenckiego samolotu 10 minut wcześniej niż przypuszczano? » Zespół Macierewicza: Przed katastrofą w Tu-154M był wyciek » Katastrofa samolotu prezydenta. Pierwsze komentarze po tragedii » Wiktor Bater wiedział o katastrofie pod Smoleńskiem przed katastrofą » SEREMET: Katastrofa zbliżyła nas do siebie i skazała na bliską współpracę » Katastrofa 10 kwietnia: Dramatyczne zdjęcia, analiza ostatnich chwil prezydenckiego Tu-154 » Nie ma dotychczas jednoznacznego dowodu, by katastrofa smoleńska była efektem zamachu » Prezydent Lech Kaczyński nie żyje. Katastrofa samolotu w Smoleńsku [RELACJA] » Rosyjska symulacja przeczy słowom Kaczyńskiego: katastrofa Tu-154M była możliwa » Smoleńsk: Katastrofa samolotu Tu 154. Prezydent Lech Kaczyński był na pokładzie. Nikt nie przeżył » Czy Rosjanie, którzy są związani z katastrofą smoleńską, w przeszłości byli w sowieckich służbach specjalnych » Jarosław Kaczyński: Rozmawiałem z bratem 15 minut przed katastrofą. Nie było najmniejszych oznak niepokoju » Ewidentne zacieranie śladów » emerytowany oficer CIA: TO NIE BYŁ WYPADEK

 Kapitan Alfred C. Haynes po katastrofie:

Kapitan Alfred C. Haynes po katastrofie:

19 lipca 1989 w Sioux City samolot McDonnell Douglas DC-10-10 (nr. rej. N1819U) należący do linii United Airlines doznał uszkodzenia turbiny silnika, której odłamki przeszyły systemy hydrauliczne. Piloci utracili środkowy silnik, a także możliwość sterowania samolotem. Dodając mocy w pozostałych silnikach sterowali maszyną, która ostatecznie rozbiła się na lotnisku w Sioux City w stanie Iowa. W katastrofie zginęło 112 osób, a 184 osoby zostały ranne.

Podczas końcowego podejścia samolot
leciał z prędkością 398 km/h  (TU-154M leciał ponad 100 km/h wolniej ! ).

Samolot uderzył w beton a nie podmokły teren.

Samolot w wyniku uderzenia w płytę lotniska rozpadł się na TRZY DUŻE CZĘŚCI i i stanął w płomieniach.

Prawe skrzydło pękło w momencie zetknięcia z ziemią.

Ocalało 184 osób.

Samolot wystartował o 14:09 z Denver z 285 pasażerami i 11 członkami załogi na pokładzie. Start przebiegł spokojnie, maszyna wzniosła się na wysokość 37 000 stóp (11 300 metrów). Autopilot był włączony, system automatycznej regulacji mocy silników (autothrottle) ustawiony był na prędkość 270 węzłów (knots).

Plan lotu zakładał prędkość przelotową Mach 0,83 (około 550 knots).
Około 01:07 h po starcie, o 15:16 załoga usłyszała głośny huk eksplozji, która spowodowała wibracje i silne drżenie płatowca. Po sprawdzeniu przyrządów piloci odkryli, że zamontowany na ogonie silnik nr.2 nie działa.

Kapitan postanowił wyłączyć silnik (maszyna DC-10 jest w stanie kontynuować lot na dwóch silnikach), jednak podczas procedury wyłączania silnika nr.2 mechanik pokładowy zauważył, że ciśnienie w systemach hydraulicznych i poziom płynu hydraulicznego spadły do zera.

Pierwszy oficer nie mógł kontrolować samolotu, który zaczął obracać się w prawo. Kapitan przejął stery i potwierdził, że maszyna nie odpowiada na próby jej kontroli. Wobec tego kapitan zmniejszył ciąg silnika nr.1 co zaowocowało wyrównaniem lotu.

Załoga włączyła turbinę pomocniczą, która miała przywrócić ciśnienie w układzie hydraulicznym, jednak to nie przyniosło skutku.

O godzinie 15:20 załoga zgłosiła awarię do wieży kontroli w Minneapolis i poprosiła o pomoc w naprowadzeniu na najbliższe lotnisko, którym okazało się Sioux City.

Z przesłuchań załogi wynika, że krótko po awarii silnika – pasażerowie zostali poinformowani o problemach z maszyną, stewardessy rozpoczęły przygotowania kabiny pasażerskiej do awaryjnego lądowania. Stewardessa poinformowała również kapitana, że w pierwszej klasie, jako pasażer, leci instruktor lotów na DC-10, który oferuje swoją pomoc.
Dennis E. Fitch pojawił się w kokpicie o 15:29. Na prośbę kapitana poszedł on do kabiny pasażerskiej, by skontrolować wizualnie skrzydła samolotu. Po powrocie stwierdził on, że lotki były nieznacznie w górze (nie były uszkodzone) oraz że spojlery były opuszczone. Powiedział również, że nie zauważył żadnego ruchu powierzchni sterowych. Kapitan polecił trenerowi przejąć kontrolę nad przepustnicami, ten próbował użyć mocy silników by kontrolować opadanie i przechył maszyny. Jak zeznał później, maszyna stale przechylała się na prawo, co utrudniało utrzymanie stałego opadania. Dodał również, że nie było możliwe symetryczne użycie przepustnic silnika nr.1 i nr.3 przez co musiał używać obu rąk.

Około 15:42 mechanik pokładowy został wysłany do kabiny pasażerskiej by zbadać wizualnie usterzenie ogonowe, po powrocie poinformował, że prawy i lewy statecznik poziomy są uszkodzone.
Załoga podjęła decyzję o zrzuceniu paliwa, chwilę później otworzono zawory opuszczając około 15 ton.
Załoga zgłosiła widoczność lotniska z odległości 9 mil. Wieża kontroli zamierzała skierować lot 232 na pas 31 o długości około 2,7km, jednak samolot podchodził do zamkniętego pasa 22, który miał tylko 2 kilometry długości. Brak układu hydraulicznego, a co za tym idzie – brak sterowania, spowodował, że kapitan podjął decyzję o kontynuowaniu podejścia na krótszy pas 22.
Podczas końcowego podejścia włączył się alarm (GPWS) o zbyt szybkim opadaniu, prędkość wynosiła 215 węzłów, a prędkość schodzenia 1 620 stóp na minutę. Tuż przed dotknięciem pasa startowego, na wysokości około 100 stóp (30 metrów) nos i prawe skrzydło gwałtownie opadły.
Samolot uderzył w próg pasa startowego 22 o godzinie 16:00, nieznacznie na lewo od środkowej linii. Jako pierwsze ziemii dotknęły prawe koła, a zaraz za nimi prawe skrzydło. Samolot ześliznął się na prawą stronę pasa i obrócił się. Świadkowie zeznali, że maszyna zapaliła się i przetoczyła przez skrzyżowanie pasa 17 i 35. Akcja ratownicza została podjęta natychmiast, jednak samolot był doszczętnie zniszczony przez uderzenie i pożar.

Pomnik w Sioux City upamiętniający katastrofę i jej ofiary

Pomnik w Sioux City upamiętniający katastrofę i jej ofiary

Ofiary katastrofy

W wyniku katastrofy życie straciło 112 osób, ocalały 184.

Spośród 285 pasażerów:
- 35 osób zmarło z powodu zatrucia dymem
- 75 osób przez odniesione obrażenia wewnętrzne
- 41 osób zostało ciężko rannych (jedna osoba zmarła 31 dni po tragedii, a je obrażenia sklasyfikowano jako “poważne”)
- 121 osób odniosło drobne urazy
- 13 osób wyszło z katastrofy niemal bez szwanku.
Na pokładzie znajdowały się 52 dzieci, 11 nie przeżyło katastrofy.
Spośród 11 członków załogi:
- 1 osoba zmarła w wyniku odniesionych obrażeń
- 10 osób zostało rannych

Zniszczenia samolotu

Samolot w wyniku uderzenia w płytę lotniska rozpadł się na trzy duże części i stanął w płomieniach.
Prawe skrzydło pękło w momencie zetknięcia z ziemią, połamane części samolotu znajdowały się wzdłuż pasa 22. Środkowa część kadłuba i większosć lewego skrzydła spoczęły w polu kukurydzy po przecięciu skrzyżowania pasów 17 i 35. Kokpit znajdował się na krawędzi pasa 17 i 35. Duża część ogonowa znajdowała się na drodze kołowania “L”. Oderwane silniki nr.1 i nr.3 znaleziono na drodze kołowania “L” między 3000-3500 stóp (900-1000m) od miejsca uderzenia. Silnik nr.2 znajdował się przy drodze kołowania “J”, około 1 850 stóp od miejsca uderzenia. Większa przednia część silnika nr.2 (z łopatkami) nie została znaleziona na terenie lotniska.

1 listopada 1990 roku, ponad rok po katastrofie, Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB – National Transportation Safety Board) opublikowała raport z badania przyczyn katastrofy samolotu McDonnel Douglas DC-10-10 w Sioux City. Wynika z niego, że przyczyną katastrofy była niedostateczna jakość silników używanych przez United Airlines, a także niedopełnienie obowiązków z zakresu kontroli i niedostrzeżenie pęknięć zmęczeniowych, które ostatecznie doprowadziły do tragedii. Z analizy wynika, że stwierdzono obecnośćfluoresceiny, używanej w kontroli do wykrywania pęknięć. Obecność barwnika wskazała, że pęknięcie było obecne i powinno było być dostrzeżone podczas kontroli przed katastrofą.

Pęknięcia w łopatce silnika spowodowane były wadą konstukcyjną. Ta część pozyskiwana była z odlewni Alcoa. Badania wykazały błędy w eliminacji nadwyżek gazów podczas oczyszczania tytanu. Stwierdzono nadwyżkę azotu w materiale, która to spowodowała mikroskopijne pęknięcia podczas obróbki skrawaniem. Podczas cyklu pracy silnika jedno z pęknięć rosło z każdym włączeniem zasilania i z każdym wzrostem temperatury, aż stało się na tyle wielkie by ostatecznie łopatka się oderwała.
W przypadku lotu UA 232 – kawałki silnika pchnięte siłą eksplozji przecięły wszystkie trzy systemy hydrauliczne, pozbawiając załogę sterowania.

źródło:
Nagranie z czarnej skrzynki (CVR) - http://www.airdisaster.com/download2/ual232.shtml
http://www.katastrofylotnicze.8log.pl/wpisy/43570/katastrofa_united_airlines_lot_232_w_sioux_city_(112).html
nadesłąne przez WP
Oceń artykuł:
(4.00)
głosów: 20
tagi: , , , , , , , ,

Komentarze: »

Jeśli uważasz że któryś komentarz nie powinien się tutaj znaleźć zgłoś to na adres:

admin@smolensk-2010.pl
  • ANDREW :

    No cóż, tylko w Rosji mogą zdarzyć się “cuda”. Samolot rozlatuje się na miliony kawałków, wszyscy giną. Nikt nic nie widział, nikt nic nie słyszał, każdy mówi co innego. Może dosyć już tej polityki “miłości” wobec Rosji? Może czas przestać trząść dupą i postawić się po męsku? To tylko marzenia, bo o ile z tchórza można zrobić twardziela, o tyle ze zdrajcy nie zrobisz przyjaciela…

    Komentarz lubiany przez innych czytelników: Oceń go. Thumb up 67 Thumb down 19

  • andrew001 :

    @ANDREW,
    “Może czas przestać trząść dupą i postawić się po męsku? To tylko marzenia, bo o ile z tchórza można zrobić twardziela, o tyle ze zdrajcy nie zrobisz przyjaciela…”

    Popieram calkowicie jednakze,
    1)gdzie w tym “rzadzie” sa mezczyzni z krwi i kosci? To jest tylko banda cwierc inteligentnych szczeniakow bawiaca sie kosztem Narodu.
    2) gdy ma sie do czynienia z putinem jako wspolnikiem zbrodni to z zadnego w/w osobnika mezczyzny nie zrobisz. Lajno mozna modelowac ile sie chce, pozostaje lajnem.
    3) zdrajcy i mordercy boja sie wlasnego cienia, i to nakrecea spirale zbrodni, ludzie gina gdyz morderca staje sie dewiantem psychicznym i podejrzewa kazdego.

    Komentarz lubiany przez innych czytelników: Oceń go. Thumb up 36 Thumb down 13

  • ANDREW :

    @andrew001,
    Oczywiście masz zupełną rację, dlatego napisałem, że to tylko marzenia.Ten rząd ma tylko jeden cel. Sprzedać Polskę i załatwić sobie wygodne życie przez następne lata, nawet z wrogiem. To kontynuacja systemu PRL i co do tego nie mam najmniejszych wątpliwości.

    Komentarz lubiany przez innych czytelników: Oceń go. Thumb up 44 Thumb down 11

Po przekroczeniu granicy rosyjskiej konwój z Jarosławem Kaczyńskim zmierzającym 10 kwietnia do Smoleńska na miejsce katastrofy miał zwolnić, a następnie krążyć po mieście. W tym czasie premier Donald Tusk rozmawiał z Władimirem Putinem. Według ustaleń Polskiego Radia, trasę z Witebska do granicy białorusko-rosyjskiej konwój z Jarosławem Kaczyńskim, który zmierzał do Smoleńska, by zidentyfikować ciało prezydenta RP, pokonał bardzo szybko. Tuż po przekroczeniu granicy rosyjskiej zwolnił. Pokonanie około stu kilometrów z Witebska na miejsce tragedii zajęło blisko trzy godziny. – Bardzo sprawnie dojechaliśmy do białorusko-rosyjskiej granicy. Tam 40 minut sprawdzano nam dokumenty, mimo że mieliśmy paszporty dyplomatyczne. W drodze do Smoleńska eskortowała nas już rosyjska milicja. Jechaliśmy bardzo wolno, około 25-30 km/h - relacjonował jeden z członków delegacji Adam Bielan. Delegacja pytała konwojujących milicjantów o powody tak wolnej jazdy. W odpowiedzi mieli usłyszeć, że takie mają rozkazy. Jeszcze przed Smoleńskiem pojazd z prezesem PiS został wyprzedzony przez kolumnę z premierem Tuskiem, który na Białorusi wylądował kilkadziesiąt minut po Kaczyńskim. Potem autokar z Jarosławem Kaczyńskim jeszcze krążył po mieście. W tym czasie premierzy Polski i Rosji odbyli spotkanie. Informacje te miał zweryfikować Piotr Paszkowski, rzecznik Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Co się dzieje

Stało się
i dzieje w dalszym ciągu
i będzie dziać nadal
jeśli nic się nie stanie co to wstrzyma.



Niewinni nie wiedzą o niczym
bo są zbyt niewinni
Winni nie wiedzą o niczym
Bo są zbyt winni



Biedni nie pojmują tego
bo są zbyt biedni
Bogaci tego nie pojmują
bo są zbyt bogaci



Głupcy wzruszają ramionami
bo są zbyt głupi
Mądrzy wzruszają ramionami
bo są zbyt mądrzy



Młodych to nie obchodzi
bo są za młodzi
Starych to teź nie obchodzi
bo są zbyt starzy



Dlatego nic się przeciw temu nie dzieje
i dlatego to się stało
i dlatego to się dzieje
i dziać będzie nadal



- Erich Fried -
free counters